perjantai 2. lokakuuta 2015

Muotiblogi-ilmiö

Innostus bloggaamiseen on ollut viimeaikoina kovin vaihtelevaa. Mielenkiintoisia postausideoita olisi kilometrin mittaisen listan verran, muttei mikään kuitenkaan innosta niin paljon, että saisin kuitenkaan tekstejä kirjoitettua valmiiksi. Koiraharrastus on muuten tuntunut taas hyvin antoisalta ja en edes itse hetkeen ymmärtänyt mistä tämä innostuksen väheneminen voisi johtua.

Se johtuu muotiblogi-ilmiöstä. Ainakin osittain.

Löysin muotiblogit varmaan joskus vuoden 2008 kieppeillä, aikaan kun niistä tuli pikkuhiljaa suositumpia ja seuratumpia. Silloin blogeja alkoi ilmestymään lisää ja blogejen yleinen taso parani huimaa tahtia, tekstit kirjoitettiin omalla nimellä ja kuvissa näkyi kasvot. Blogien suosion alkaessa kasvaa huimaa tahtia myös markkinoijat kiinnostuivat niistä. Yhtäkkiä käytettävissä olikin täysin uusi kanava, jolla pystyi tavoittamaan jopa tuhansittain kohderyhmään kuuluvia lukijoita.

Suosituimmissa blogeissa alkoi esiintyä yhä useammin uusia ja ah niin ihania ripsivärejä ja muita maailmaa mullistavia keksintöjä. Parin kympin lahjakortilla ketjuliikkeeseen sai bloggaajan jo kirjoittamaan aiheesta useamman otteeseen, saati sitten "ilmaisella" lounaalla ja "goodie bagillä". Uusien lukijoiden tavoittelu oli paikoittain jopa epätoivoista, enkä usko yleistyneiden sponsorointejen olevan vähäisin syy asiaan.

Muotiblogien lukijat alkoivat kuitenkin pikkuhiljaa kyllästymään jatkuvaan hehkutukseen mitä erilaisimmista tuotteista. Blogien alkuperäinen idea jäi sponsoreiden lahjojen alle, ja lukijat alkoivat suhtautumaan skeptisemmin tuotteiden kehumiseen. Lienee kävijöiden katoamisen syytä, että useimmat muutaman vuoden sisään vähensivät kovalla kädellä sponsoroitujen postausten määrää ja keskittyivät jälleen alkuperäisen idean mukaisen sisällön tuottamiseen.

Tänä päivänä muoti- ja lifestyleblogeista on tullut jopa joidenkin työtä ja yhteistyöt ovat paljon muutakin kuin ilmaisia ripsivärejä. Suomen suosituimmat bloggaajat saavat mainoksista ja mainostamisesta rahaa ja huomattavan arvokkaita etuja, ja hyvä niin. Olen aidosti iloinen, että bloggaajat ovat itse oppineet arvostamaan omaa työtään ja sen arvoa markkinoijien silmissä. Nykyään myös lukijat ovat varmasti pääosin tyytyväisempiä kuin ennen, kun laadukkaat blogit keskittyvät kaikkein eniten aivan oman sisällön tuottamiseen ja yhteistyöstä kertovat jutut on usein kategorisoitu selvästi erilleen.

Koirablogeissa ja ylipäätään muissa eläinblogeissa eletään nyt samaa aikaa kuin muotiblogeissa vuosia sitten. Ensimmäisiä yhteistyösopimuksia on solmittu ja yhä useamman blogissa viliseekin mainoksia, tuotetestauksia ja sponsoroituja arvontoja. Olen iloinen niin bloggaajien kuin markkinoijienkin puolesta, että tällaisia siltoja on nyt rakennettu, mutta inhoan nähdä, miten koirablogeissa tehdään kaikki ne samat virheet kuin muotiblogeissakin tehtiin.

Lukiessani satojen sanojen mittaista ylistystä tuotteesta joka on kaupan hyllyssä parin euron arvoinen en voi olla vilpittömästi iloinen kenenkään puolesta. En voi olla pohtimatta, kuinka röyhkeitä sopimukset mahtavatkaan olla. Enkä etenkään uskalla luottaa kovinkaan moneen tuotearvosteluun. Kuka aivan oikeasti kehtaisi ensimmäisen "ilmaisen" tuotteen/palvelun haukkua pystyyn, vaikka aihetta olisi, Kenelle ei kelpaisi pieni sponsorointi tähän harrastukseen, miksi siis astua jonkun varpaille ja sössiä kaikki.

Uskon, että parin vuoden päästä myös eläinaiheista bloggaavat suhtautuvat ammattimaisemmin erilaisiin yhteistyötarjouksiin. Tämänhetkinen tilanne on todennäköisesti melko pian ohi, kun blogien käyttö markkinoinnissa yleistyy ja arkipäivistyy. Jokainen blogia pitävä voi kuitenkin jo nyt pohtia, miten toivoo bloginsa kehittyvän tulevaisuudessa nimenomaan markkinointikanavana. Joku päivä suomen suosituimmat koirabloggaajat ovat takuulla tilanteessa, jossa nappulasäkin tyhjenemistä tai remmin katkeamista ei pidä stressata, eikä edes seuraavan harrastuskauden maksuja. Hyvä niin!

Oman blogini sivussa on ollut blogin elinaikana tasan yksi banneri, Katiskan. Sen kautta olisin saattanut saada jotain pientä tuloa, mikäli joku olisi tehnyt ostoksia mentyään Katiskaan blogini linkin kautta. Tärkeintä minulle kuitenkin oli se, että uskon täysin Katiskaan ja sen tekijöiden osaamiseen, sekä suosittelen sivuston lukemista mikäli on kiinnostusta oppia uutta koirien ruokinnasta. Banneri oli myös täysin oma ideani ja en missään vaiheessa kokenut tarpeelliseksi mainostaa Katiskaa yhtään sen enempää, sillä en halua muuttaa blogini sisältöä mainospuheiksi.

Mikäli bloggaamisen muuttaminen harrastuksesta (osa-aika)työksi kiinnostaa suosittelen kaivelemaan netistä kokemuksia aiheeseen liittyen. Verohallinnon sivuilla on infoa verotuksesta ja jos asiat tuntuvat monimutkaiselta on olemassa esimerkiksi Ukko.fi palvelu joka tarjoaa myös bloggaajille laskutuspalvelua, joka säästää monelta vaivalta.

Ja ei, Ukko.fin mainitseminen ei ole maksettu mainos, vaan mielestäni yksi parhaimpia ideoita pitkään aikaan ja siksi maininnan arvoinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti